Een nieuw functie- en loongebouw

Op 31 december 2024 heeft de sector Bouw & Infra een nieuw functie- en loongebouw. Dan moeten alle werknemers in de sector zijn ingedeeld in een functiegroep en hierover en over de eventuele loon- en salarisconsequenties zijn geïnformeerd. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor het opstellen van functieomschrijvingen, het indelen van functies en het bepalen van het juiste salaris van de medewerkers.

Wat verandert er?

Nu zijn bouwplaatsfuncties, uta-functies en steigerbouwfuncties nog gescheiden in de cao. Straks vallen ze onder één functiegebouw. Het functiegebouw bestaat uit 4 hoofdgroepen, 28 functiefamilies en in totaal 133 referentiefuncties.

Nu zijn er nog twee verschillende loongebouwen voor bouwplaats- en uta-werknemers.

Vanaf 31 december 2024 is er nog maar één loongebouw dat bestaat uit negen functiegroepen, I tot en met IX. Elke referentiefunctie is ingedeeld in één van deze negen functiegroepen.

Het nieuwe loongebouw heeft geen starttabellen.

Ook het loonbegrip wijzigt. De begrippen garantieloon, vast overeengekomen loon en prestatietoeslag verdwijnen. Straks spreken we over cao-loon. Dat is het loon waar de werknemer ten minste recht op heeft volgens de indeling van de functie. Het salaris is de feitelijke beloning die de werknemer ontvangt voor de werkzaamheden. Dit kan hoger zijn dan het cao-loon voor die functie.

Teneinde werkgevers te ondersteunen bij het invoeren van het nieuwe functie- en loongebouw organiseert Aannemersfederatie Nederland (AFNL) informatiebijeenkomsten en trainingen.

Informatiebijeenkomsten

Vrijdag 4 oktober verzorgt AFNL in samenwerking met de AWVN, de ontwikkelaars van het nieuwe functie- en loongebouw, een informatiebijeenkomst op het kantoor van AFNL in Veenendaal van 10.00 - 12.00 uur.

Op dinsdag 8 oktober van 14.00 - 16.00 uur kunt u deze informatiebijeenkomst bijwonen op het kantoor van de NVBU in Beilen

Aanmelden voor deze informatiebijeenkomsten kan door een e-mail te sturen naar secretariaat@aannemersfederatie.nl.

Training/workshop

Vanaf half oktober organiseert AFNL, wederom in samenwerking met de AWVN, trainingen verspreid over een vijftal (regionale) lokaties in Nederland. Hierover zullen we u op korte termijn nader informeren.