Op 1 mei 2024 hebben de vakbonden een ultimatum gesteld aan het kabinet met eisen om te komen tot een structurele Wettelijke fiscale Regeling Vervroegde Uittreding in Nederland (RVU). Deze RVU-regeling is nodig om de zwaarwerkregeling in stand te houden.

De vakbonden stellen de volgende drie eisen:

1. De RVU moet voor onbepaalde tijd worden verlengd.
  2. Het bedrag dat maximaal boetevrij aan een werknemer mag worden betaald als die werknemer voor zijn AOW-leeftijd stopt met werken, moet worden verhoogd met in elk geval het bedrag dat bij doorwerken tot aan de AOW-leeftijd aan pensioenpremie zou zijn betaald.
  3. De RVU moet zo worden ingericht dat sociale partners aan de cao-tafels bepalen, met behulp van een gevalideerd systeem, wanneer er sprake is van zwaar werk zodat de RVU in de specifieke behoefte van werknemers met zwaar werk voorziet.

Bij het niet tot stand komen van afspraken over een structurele regeling vanaf 15 mei 2024 zouden collectieve acties kunnen volgen. Het kabinet is niet integraal akkoord gegaan met de eisen van de bonden. De vakbonden zien zich genoodzaakt hun leden op te roepen om deel te nemen aan collectieve acties.

In de aanloop naar Prinsjesdag 2024 willen de vakbonden samen met hun leden de aandacht vestigen op het onderwerp en door middel van collectieve acties hun eisen afdwingen. Dit betekent dat u op en na 11 september rekening dient te houden met door vakbonden uitgeroepen collectieve acties zoals werkonderbrekingen voor kortere of langere duur alsmede het weigeren van overwerk.

Het is mogelijk dat behalve u, ook derden (opdrachtgevers of klanten) hiervan hinder of schade ondervinden. Het laten overnemen van werk dat normaal gesproken door actievoerders wordt verricht door anderen zal door de vakbonden als onrechtmatig worden beschouwd waartegen de bonden (rechts)maatregelen zullen treffen.

Wat te doen bij acties

Voor vragen staat de helpdesk van de Aannemersfederatie klaar: u kunt mailen naar vanderveen@aannemersfederatie.nl of bellen naar 0318-544900