In de nieuwe cao bouw en infra is afgesproken dat de huidige zwaarwerkregeling per 1-1-2026 voortgezet wordt met 5 jaar tot 1-1-2031. Vakbonden voeren op dit moment onder andere acties bij bouwplaatsen voor verlenging van deze regeling. Wat werkgevers betreft staan ze hier aan het verkeerde loket.

Oproep om gesprek te hervatten
Ze treffen met hun acties bouwbedrijven, terwijl verlenging van de regeling Regeling vervroegd uittreden (RVU-regeling) alleen besloten kan worden door de overheid en in de cao als randvoorwaarde is opgenomen voor voortzetting.

Eerder heeft FNV de overleggen op landelijk niveau over verlenging van de regeling gestaakt. Tot nu toe is de vakbond ook niet ingegaan op het verzoek om terug te keren aan de onderhandelingstafel. Aannemersfederatie Nederland Bouw en Infra roept de vakbonden op om de acties bij bouwbedrijven te staken en het gesprek over verlenging van de regeling te hervatten met MKB Nederland, VNO-NCW, LTO Nederland en het ministerie van SZW.

Meer informatie
Meer informatie over de zwaarwerkregeling voor de bouw & infra is te vinden op zwaarwerkregeling.nl