Ondernemers hebben oplossingen voor veel van de grote maatschappelijke opgaven van ons land, maar lopen tegen grenzen en beperkingen aan waardoor we die onvoldoende benutten. Met die boodschap heeft Jacco Vonhof, voorzitter van MKB Nederland, de Ondernemersagenda aan minister Beljaarts van Economische Zaken aangeboden.

De Ondernemersagenda is vormgegeven in twee delen:

1. Het eerste deel wil vooral de veranderkracht en oplossend vermogen van ondernemers en het georganiseerd bedrijfsleven laten zien. Kern van dit deel is dat ondernemers versnelling, vernieuwing en verbinding kunnen bieden. Ondanks de veelheid aan voorbeelden hebben we vanzelfsprekend niet alle input uit de ronde tafels kunnen opnemen. We denken hiermee wel een brede bloemlezing te geven waarmee we onderstrepen dat ondernemers op alle vlakken oplossingen hebben.
  2. In het tweede deel schetsen we een beleidsagenda die nodig is om ondernemers meer ruimte te geven. De groei en doorgroei van het mkb staat daarin centraal. De oplossingen die we aandragen worden geordend langs onderwerpen die vanuit een ondernemer van belang zijn en die we ook tijdens de rondetafelgesprekken hebben gehanteerd: mensen, middelen en (een stimulerende) omgeving. De lobbyagenda is niet volledig en heeft ook niet de diepte om alle sectorale knelpunten aan te kaarten. Door uit te gaan van het perspectief van de ondernemer bevat het ook niet suggesties voor maatregelen voor grote vraagstukken als het tekort aan woningen, stikstof of de bestaanszekerheid. Vanzelfsprekend worden deze onderwerpen via andere lijnen door ons bij het nieuwe kabinet aangekaart.

De Ondernemersagenda is een startdocument, geen eindproduct. En het is de bedoeling dat er ook door AFNL en de bij haar aangesloten branches voor onze bouw- en infrasector een eigen verdieping van de Ondernemersagenda wordt gemaakt.

U treft de Ondernemersagenda hier aan.